Statystyki

  • Odwiedziło nas: 387612
  • Do końca roku: 36 dni
  • Do wakacji: 212 dni
Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. LOGOPEDA

LOGOPEDA

 

 

LOGOPEDA - KATARZYNA TULIN

 

GODZINY PRACY 

PONIEDZIAŁEK  8.00-15.00

WTOREK  8.00-12.00

ŚRODA  8.00-12.00

CZWARTEK 8.00-15.00

 

KONSULTACJE TELEFONICZNE POD NR. TEL. 724 890 109 (numer dostępny w godz. pracy )

ADRES E-MAIL logopeda_uszatka@wp.pl

 

Istenieje możliwosć konsultacji po wcześcniejszym umówieniu się telefonicznie lub poprzez wychowawcę.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Rozwój mowy

dziecka w wieku 2,5 do 6 lat

 

    Mowa pojawia się u wszystkich dzieci w stałej kolejności, choć rozwija się indywidualnie (jest przyspieszona, normatywna, opóźniona), ponieważ nie każde dziecko ma identyczne warunki rozwoju oraz identyczne zdolności. Przyswajanie języka i rozwój mowy w jego początkowym okresie ma również znaczny wpływ na rozwój osobowości dziecka, jego potencjału intelektualnego oraz rozwoju sfery społeczno-emocjonalnej. Praktyka terapeutyczna pokazuje, iż każde zaburzenie rozwoju jednostki ma wpływ na rozwój jego mowy, a co za tym idzie każde zaburzenia w jego nabywaniu wskazują określone nieprawidłowości rozwojowe.

    Pod koniec drugiego roku życia dziecko powinno już wypowiadać głoski: „p”, „b”, „t”, „d”, „k”, „g”, „h”, „f”, „w”, „ś”, „m”, „j”, „ń”, „n”, „l” oraz samogłoski: „a”, „i”, „u”, „o”, „e”. Pozostałe zastępowane są łatwiejszymi. Wypowiadane spółgłoski są jeszcze charakterystycznie zmiękczane, co związane jest z uniesieniem środkowej masy języka ku górze i do końca trzeciego roku życia powinno zaniknąć. Z powodu rozwijających się narządów artykulacyjnych w mowie dwuipółlatka zachodzi szereg uproszczeń („siśli” – przyszli), przestawień i substytucji („kocielatka” – czekoladka).

    Słownik zdrowo rozwijającego się dziecka zależy wyłącznie od jego otoczenia. Tylko wielokrotnie wypowiadane przez bliskich słowa, opatrzone wskazaniem czy kontekstem sytuacyjnym oraz gestem i powtarzane przez dziecko, mają szansę się utrwalić. Stąd wynikają duże rozpiętości statystyczne. Dwulatki mogą mieć w swoim słowniku od 50 do 200-300 wyrazów. Wiele wyrazów jest zdrabnianych. Pod koniec drugiego roku życia, wraz ze wzrostem słownictwa, pojawiają się w repertuarze dziecka wypowiedzi dwuwyrazowe. Tworzenie zdań świadczy o tym, że dziecko zaczyna rozumieć niektóre proste, często powtarzane i kierowane do niego komunikaty typu: masz/daj/nie wolno. Trzeba pamiętać, że rozumienie wyprzedza realizację (mówienie). Wypowiedzi dziecka są coraz bardziej zrozumiałe dla osób spoza jego bliskiego otoczenia. Trzylatek, świadomy swojej odrębności, mówi już o sobie „ja”.

    Trzylatki mają w swoim repertuarze około 1000-1500 słów. Pod koniec trzeciego roku życia dzieci budują zdania pojedyncze i złożone, które zawierają jeszcze sporo błędów fleksyjnych i artykulacyjnych. Stopniowo zanikają też zmiękczenia.

    Czterolatki dużo pytają, dostrzegają i nazywają,, określają swoje uczucia i cudze emocje. Rozumieją i posługują się wyrażeniami określającymi relacje przestrzenne (na, do, z, w, dla, u, pod). Zaczyna się rozwijać umiejętność opowiadania. Do końca piątego roku życia dojrzewają struktury odpowiedzialne za różnicowanie głosek podobnych typu „p” – „b”, „t” – „d”, dzięki czemu dziecko słyszy różnice między słowami: półka – bułka, Tomek – domek.

    Pięciolatki powinny realizować wszystkie głoski. Dzieci mogą mieć jeszcze nieznaczne problemy z wyrazami trudnymi, ale zwykle błędy korygują już same.

    Sześciolatek powinien wypowiadać się poprawnie. Powinna również poprawnie brzmieć najtrudniejsza głoska języka polskiego – głoska /r/. Wypowiedzi sześciolatka są już swobodne i przypominają mowę osób dorosłych, jedynie słownik jego jest jeszcze uboższy.  

 

Zaburzenie czy norma

 

Substytucja (zastępowanie głosek)

Zaburzenie/norma rozwojowa

Dziecko zamiast /sz, ż, cz, dż/ mówi

/s, z, c,dz/

 

Do piątego roku życia stanowi normę rozwojową

Dziecko zamiast /s, z, c,dz/ mówi /sz, ż, cz, dż/

Zwykle jest to okres przejściowy będący wynikiem pojawienia się głosek /sz, ż, cz, dż/. Niemniej warto sprawdzić wtedy słuch dziecka lub skonsultować się z logopedą.

Dziecko zamiast /r/ mówi /l/

Do szóstego roku życia stanowi normę rozwojową

Dziecko zamiast /r/ mówi /j/

Należy skonsultować się z logopedą, niezależnie od wieku dziecka

Dziecko zamiast /l/ mówi /j/

Należy skonsultować się z logopedą, niezależnie od wieku dziecka

Dziecko zamiast /k/ mówi /t/

W trzecim roku życia należy skonsultować się z logopedą

Dziecko zamiast /g/ mówi /d/

W trzecim roku życia należy skonsultować się z logopedą

Dziecko zamiast /s, z, c, dz/ mówi /ś, ź, ć, dź/

W czwartym roku życia należy skonsultować się z logopedą

Dziecko wsuwa język między zęby podczas mówienia

Należy skonsultować się z logopedą, niezależnie od wieku dziecka

 

 

 

Mowa dziecka a oddychanie

 

 

 

    Prawidłowa mowa uzależniona jest również od oddychania. Żeby dobrze mówić, trzeba wyćwiczyć prawidłowy tor oddechowy. Czynność oddechowa składa się z fazy wdechu i fazy wydechu. W czasie mówienia wdychamy powietrze przez usta, wydychamy przez usta oraz usta i nos.

 

Prawidłowy tor oddechowy ułatwia proces usprawniania aparatu artykulacyjnego oraz kontrolowanie wydechu, wydłuża fazę wydechową, umożliwia także wyćwiczenie prawidłowego toru oddechowego.

 

Usprawnia koncentrację, uczy spokoju i ekonomicznego zużywania powietrza poprzez zabawę. Ćwiczenia oddechowe powinny zatem być nieodłącznym elementem wstępnym w terapii zaburzeń mowy.

 

 

 

Propozycje ćwiczeń oddechowych w fazie wydechowej:

 

- Dmuchanie na watę, papierek, wiatrak itp.

- Dmuchanie na zawieszone przedmioty

- Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej i innych lekkich przedmiotów

- Dmuchanie w dmuchajkę ciągłym strumieniem

- Puszczenie baniek mydlanych

- Zdmuchiwanie płomienia świecy

- Wypowiadanie na jednym wydechu samogłosek

- Gwizdanie

- Gra na instrumentach (trąbce, harmonijce, flecie)

- Chuchanie na ręce

 

- Propozycje ćwiczeń oddechowych w fazie wdechowej:

 

- Wąchanie

- Wciąganie powietrza nosem, wydychanie ustami

- Ćwiczenia oddechowe przeponą

- Przenoszenie słomką papierowych kropek (np. biedronki, muchomora, choinki, kropel deszczu, śniegu), przenoszenie słomką płatków lub chrupek z miseczki do miseczki.

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W PRZEDSZKOLU IM. MISIA USZATKA W WIĄZOWNIE

 

1.We wrześniu przeprowadzone zostaną przesiewowe badania mowy u dzieci cztero i pięcioletnich.

 

Podczas badania logopeda dokonuje oceny m.in.:

 

  • *Sprawności narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia);
  • *Czynności fizjologicznych (odgryzania, żucia, połykania);
  • *Sprawności artykulacyjnej i językowej – rozumienia poleceń, zakresu słownictwa, zakresu komunikatywności i  badanie artykulacji;

 

  1.  Rodzice dzieci zakwalifikowanych na terapię logopedyczną otrzymają pisemną informację o zaproponowanych formach pomocy. Rodzice podpisują pisemną zgodę na terapię logopedyczną prowadzoną w przedszkolu.
  2. Zajęcia logopedyczne w przedszkolu prowadzone są w formie:

 

  • *Indywidualnej – praca z jednym dzieckiem;
  • *Grupowej – praca z 2 – 4 dzieci;

 

  1. W ramach profilaktyki logopedycznej w grupie Muchomorków i Jagódek będą prowadzone,  raz w tygodniu, grupowe zabawy logopedyczne, z zachowaniem wszelkich wytycznych dotyczących zasad bezpieczeństwa. Podczas tych zajęć prowadzone są ćwiczenia mające służyć rozwijaniu  umiejętności językowych i artykulacyjnych najmłodszych dzieci
  2. Dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną będą otrzymywały karty pracy (w foliowych koszulkach) do wykonywania w domu. Proszę o założenie dziecku w domu segregatora, do którego dziecko, po zajęciach logopedycznych, będzie wkładało kartkę z ćwiczeniami. Przekazane ćwiczenia logopedyczne należy systematycznie wykonywać w domu podczas wspólnej zabawy rodzica z dzieckiem.

 

Mile widziane zdjęcia przesłane na maila ze zdjęciem założonego segregatorka :) 

 

W 2020/2021 roku z uwagi na wymogi bezpieczeństwa przeciwdziałające zakażeniu koronawirusem (COVID-19) nie są prowadzone zeszyty do zajęć logopedycznych.

 

  1. Zajęcia logopedyczne rozpoczną się na początku października br. Rodzice zostaną pisemnie poinformowani o ustalonym terminie.
  2. Kontakt z logopedą możliwy jest w formie:

 

  • mailowej: logopeda_uszatka@wp.pl
  • osobistej – czwartki po godz. 15 (po wcześniejszym umówieniu się)
  • Katarzyna Tulin - logopeda

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Drodzy Rodzice!

 

Zachęcam Państwa do zapoznania się z serią książek – poradników („Niezbędnik Dobrego Nauczyciela” pod redakcją prof. Dr hab. Anny Izabeli Brzezińskiej) wydanych przez Instytut Badań Edukacyjnych dotyczących rozwoju dzieci we wczesnym dzieciństwie, edukacji oraz opieki i wychowania od 0 do 3 lat oraz w wieku przedszkolnym od 3 do 6 lat.

 

Istnieje możliwość ściągnięcia i wydrukowania w/w poradników w wersji pdf ze strony http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/ 

 

Z życzeniami miłej lektury.

 Katarzyna Tulin